SEAT accelererer elektrisk offensiv på IAA Frankfurt

SEAT sætter scenen for e-mobilitet på årets internationale biludstilling i Frankfurt. Den viser både konceptbilen CUPRA Tavascan, plug-in-hybridbilen SEAT Tarraco FR PHEV og elbilen SEAT Mii, som kommer til Danmark i starten af det nye år.

Man bliver helt elektrisk af at se SEATs udstilling på den internationale biludstilling i Frankfurt i år. SEATs første elbil, Mii, som havde verdenspremiere før sommerferien, er flankeret af to nye elektriske verdenspremierer i form af konceptbilen CUPRA Tavascan og plug-in-hybridbilen SEAT Tarraco PHEV. Dermed accelererer SEAT den elektriske offensiv, som startede tidligere på året med konceptbilerne SEAT el-Born – SEATs første elbil bygget på Volkswagens MEB-platform – og high performance plug-in-hybridbilen CUPRA Fermentor.

”IAA kommer på et fantastisk tidspunkt for os, hvor vi har historisk gode salgs og økonomiske resultater. Vores position gør det muligt for os at fortsætte med at investere i fremtidens mobilitet. Elektrificering er en vigtig del af denne mobilitet,” siger Luca de Meo, President of SEAT.

SEAT kommer til Frankfurt med de højeste salgstal nogensinde i perioden januar til august. På verdensplan steg leverancerne med 7,2 % til i alt 411.600 biler.

SEATs første elbil og plug-in-hybridbil i Danmark

Mii bliver SEATs første elbil på det danske marked, hvor den introduceres i starten af det nye år. Den populære bybil kan hurtiglades til 80 procent på en time, har en rækkevidde på 260 km og accelererer fra 0-50 km/t. på 3,9 sekunder.

I slutningen af 2020 følger den nye plug-in-hybridbil SEAT Tarraco FR PHEV. Drivlinjen i Tarraco PHEV består af en 1.4 TSI-turbobenzinmotor med 110 kW (150 hk) og en elmotor med 85 kW (116 hk). Når de to kombineres, er der hele 180 kW (245 hk) og 400 Nm til rådighed. De sender den store SUV fra 0 til 100 km/t. på 7,4 sekunder og giver en topfart på 217 km/t. Trods de sportslige præstationer er den gennemsnitlige CO2-udledning under 50 g/km. Litium-ion-batteriet har en kapacitet på 13 kWh, og det giver Tarraco PHEV en rækkevidde på mere end 50 km (WLTP) på el alene.

“Plug-in-hybridbilen Tarraco illustrerer perfekt vores strategi for bæredygtig mobilitet, samtidig med at den bevarer den køredynamik og køreglæde, som kendetegner enhver SEAT-model og især vores FR-modeller,” siger Axel Andorff, der er vice-president for forskning og udvikling hos SEAT.

Smuk elbil med sportslige præstationer

Køredynamik og køreglæde er også nøgleordene for den anden verdenspremiere på IAA Frankfurt, CUPRA Tavascan. To elmotorer – en på forakslen og en på bagakslen – leverer en samlet ydelse på 306 hk til alle fire hjul. CUPRA Tavascan accelererer fra 0-100 km/t. på under 6,5 sekunder, og litium-ion-batteriet på 77 kWh giver en rækkevidde på op til 450 km (WLTP). Da CUPRA Tavascan – ligesom SEAT el-born – er baseret på MEB-platformen, giver batteripakkens placering i bunden af bilen et lavt tyngdepunkt, så køreoplevelsen bliver særdeles dynamisk.

Køreoplevelsen bliver understøttet af et udtryksfuldt design. CUPRA Tavascan er opkaldt efter en landsby i Pyrenæerne, som er kendt for sin omkringliggende natur og flotte landskab. Tavascan er da også selv et smukt syn. Den kombinerer silhuetten fra en 4-dørs crossover med en SUV’s fremtoning og elegancen fra en sportslig coupé.

Mattias Ekström er CUPRAs nye racerkører og ambassadør

Tavascan er CUPRAs første elbil – til gadebrug. CUPRA har nemlig allerede bevist sine teknologiske evner ved at udvikle verdens første 100 % eldrevne touringbil – CUPRA e-Racer. Den racerbil skal den svenske racerkører Mattias Ekström køre i kommende e-racerløb, ligesom han fremover er med til at udvikle CUPRAs elektriske racerbiler. Dertil kommer, at Mattias Ekström er ny ambassadør for CUPRA-brandet.

“Motorsport er CUPRAs DNA. Vi satte os i spidsen for udviklingen af verdens første fuldt elektriske touringbil, CUPRA e-Racer. Nu kan vi også trække på Mattias Ekströms erfaring og knowhow i den fortsatte udvikling af CUPRA e-Racer og vores strategi for elektrisk racing,” siger Wayne Griffiths, som er CEO for CUPRA.

Det er ikke kun på racerbanen, at CUPRA har fart på. Antallet af medarbejdere er øget 50 %, og fra januar til august solgte CUPRA 17.100 biler, hvilket er 71 % mere end samme periode sidste år. Desuden starter CUPRA i år byggeriet af sit nye hovedkontor, som kommer til at ligge ved siden af SEATs hovedkontor i Martorell uden for Barcelona. Apropos Barcelona offentliggjorde CUPRA i sidste måned et samarbejde med FC Barcelona, som er det verdenskendte fodboldholds første sponsoraftale med et globalt bilmærke.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk